9 september zaterdag - Reisverslag uit Harhorin, Mongolië van Monique Geert-Jan - WaarBenJij.nu 9 september zaterdag - Reisverslag uit Harhorin, Mongolië van Monique Geert-Jan - WaarBenJij.nu

9 september zaterdag

Door: Geert-Jan

Blijf op de hoogte en volg Monique

12 September 2017 | Mongolië, Harhorin

Ontbijtje door Gayá gemaakt en aan tafel kennis gemaakt met de Duitse groep van de bus. Een paar studeren diergeneeskunde in Leipzig een wiskunde enz. We zien ze vaak bij het komen en gaan en s'avonds bij het eten. Vandaag staat de het tempelcomplex Erdene Zuu op het programma en verder het museum en een restaurant voor lunch. Eerst de tempel op ongeveer 1km afstand gelegen. Op afstand al imposant vanwege de enorme muur van het complex van 500x500 meter met op ongeveer om de 25 meter een stupa. Door de poort krijg je meteen een beeld van alle tempels, andere gebouwen, grote stupa, gebedsmolens en wat we nog meer tegen zullen komen. Links maar begonnen bij een van de tempelgebouwen waar binnenin veel beeldjes in puur goud uit de 17e eeuw staan, maar de afbeeldingen komen uit het Lamaïsme gezien ook de afbeelding van de Dalai Lama en het ombinden van kleurige shawls bij deuringangen en op voor hun heilige plekken. De tempels hebben vaak rond aflopende daken met    geglazuurde dakpannen en op de hoeken vaak afbeeldingen van draken. Typisch Aziatische bouwstijl maar erg fraai ook door de vele gekleurd balken eronder, compleet versierde deuren of totaal met afbeeldingen versierde binnenmuren. Buiten tussen de gebouwen lopen vandaag vanwege het volle maan feest veel Mongoolse mensen in hun traditionele kledij. Je zult het wel zien op de foto's die we ben ik bang pas thuis kunnen uploaden doordat het internet daarvoor overal te traag is maar ik doe een poging. Mannen dragen een soort cowboyhoed en als kledingstuk vaak een lange jas met een brede gekleurde band als een riem om hun middel. Vrouwen een klein deuk hoedje en dezelfde soort lange jas tot een 20 cm boven de grond. Ziet er erg dik uit en zal voor de winter wel erg handig zijn hier. Behoorlijk druk was het binnen en buiten de tempelgebouwen vanwege deze feestdag. Binnenin zittende mensen bidden met de monniken mee of geven giften aan de tempels en door de monniken worden kleine maaltijden verstrekt.

Buiten echter pakken de wolken zich steeds dreigender samen en we breken het tempelbezoek maar snel af en gaan in de richting van het museum. Zover komen we echter niet en vluchten het grootste hotel van Kharakorum in en besluiten maar de lunch daar te gebruiken. Je weet nooit wat en hoeveel je krijgt en de hoeveelheid is enorm. De groente/kippensoep blijkt een bowl van een halve liter te zijn en dan moet het hoofdgerecht nog komen. Een beetje Aardappel-groente salade, soort rauwe groente salade, rijst en 3 stukken lamsvlees erbij. Vers brood met  Knolookboter erbij. Teveel dus maar meteen maar besloten om dan s'avonds de warme maaltijd over te slaan.

De bui trok terwijl we aten mooi over dus op naar het museum. Klein museumpje met veel muntgeld en porceleIn en kaarten hoe de stad er vanaf ver Christus tot nu toe geëvalueerd is. Terug naar het hostel waar enorm veel reizigers waren aangekomen. Veel jonge Fransen die lopend hele afstanden afleggen met zware rugzakken en vaak een tent erbij. Komen vaak vanaf de waterval (orkhon) wat al gauw een 100 km is. Verder nog steeds de grote groep met Duitse studenten, een verdwaalde Koreaan en een echtpaar uit Singapore. Leuke mensen die speciaal voor van Gogh naar Nederland willen komen. We moeten ze schrijven als we terug zijn net als veel meer mensen of het jonge Spaanse meisje dat in Keulen woont en langs wil komen. Opvallend dat het leeftijdsverschil geen enkel probleem is alleen was het deze avond wel een kakofonie van geluid met 28 mensen aan het eten en daarna natuurlijk nog na kletsend. Alle gesprekken door elkaar heen en over de tafels . Het klopt dat reizen verbroederd

• 12 September 2017 - 11:46

Willneyssen :

Wat een geweldig verslag maar dat kan niet anders.Er is zoveel te beleven, het zullen wel geweldige foto's zijn. Geniet nog maar volop.

Verslag uit: Mongolië, Harhorin

Monique

Op 19 augustus gaan wij op reis richting Sint Petersburg. Geert-Jan is al vanaf maart 2017 aan het voorbereiden, lezen, printen, overwegen en uiteindelijk boeken van vluchten, treinen, hotels, hostels, taxi's, Hermitage, Peterhof etc. We hebben samen ontelbaar veel filmpjes gekeken van reizigers en websites. Het genieten is dus al lang geleden begonnen. We houden jullie op de hoogte van deze tocht, zo vaak we Wifi hebben. Graag lezen we jullie reacties. En zijn er mensen die nog meer tips hebben, we houden ons aanbevolen.

Actief sinds 01 Aug. 2017