26 tm 29 augustus - Reisverslag uit Kazan, Rusland van Monique Geert-Jan - WaarBenJij.nu 26 tm 29 augustus - Reisverslag uit Kazan, Rusland van Monique Geert-Jan - WaarBenJij.nu

26 tm 29 augustus

Door: Monique

Blijf op de hoogte en volg Monique

30 Augustus 2017 | Rusland, Kazan

Zaterdag 26-8 en zondag 27-8
Ontbijtje in het gezellige restaurant met groot buitenterras. Het is heerlijk zonnig weer dus we genieten ervan. Ontbijt is heerlijk met vers fruit lekker brood en eitjes in allerlei variaties en kost een fractie in vergelijkbare met Moskou.
Hier spreken mensen ook vaker wat Engels en een dame sprak ons aan in het Frans. Ze had het hier op school geleerd en wilde dat graag oefenen.
De straat waar ons hotel aan ligt is te vergelijken met de Ramblas in Barcelona. Geen verkeer,veel souvenirs , mensen die kunsten vertonen en dan met de pet rondgaan. Leuk volksvermaak voor de overwegend Russisch toeristen. Het restaurant van ons hostel is populair. Het zit er gezellig vol de hele dag met eters.
Kazan is een grote stad met 1.300.000 inwoners maar doet kleiner aan. Er blijken erg veel stadions te zijn voor veel soorten sport. Voetbal natuurlijk maar ook basketbal en vele anderen. Er is een Kremlin – ommuurde oude stad – waar een aantal kerken in staan en ook een grote Moskee. De helft van de inwoners hier is moslim. Prachtig om daar rond te lopen. De moskee mochten we ook bezoeken vanaf het bezoekersbalkon.voor ons de eerste keer ooit in een moskee. Gesluierd en wel!

Dit hostel krijgt van ons 5 sterren. Zoveel faciliteiten. Vanavond de was gedaan . Machine, zeep en droogtommel gratis te gebruiken voor iedereen. Net zoals gebruik van de keuken gratis drinkwater en thee, borden en bestek magnetron. Prachtige kamers met airco, zachte bedden! En fijne badkamers. Dat zie je echt niet overal.

Zondag 27-8
Met de Ubertaxi naar de haven gereden om tickets te kopen voor de boottocht morgen naar een eiland in de Wolga rivier SVIYAZHSK. Hoe krijg je het uitgesproken?
Deze chauffeur sprak geen woord Engels maar we kregen het voor elkaar.
Tickets gekocht en morgen ochtend om 8.20 vaart de boot al.
Terug met de taxi naar het eerder ge noemde Kremlin. Na een uur had ik het even gehad met het bekijken van de zoveelste uientoren in goud, zilver blauw of groen, geblokt met stippen of sterren.
Maar Geert-Jan zou Geert-Jan niet zijn als hij niet nog een verrassing in petto had voor deze dag. Een folklore festival in de bossen. Een soort feel good markt op zijn Russisch.
Hij had het adres dus het moest goed komen. Weer een taxi besteld en die begon te rijden door Kazan naar buiten toe. Na een flinke rit door diverse wijken waar we de woonomgeving van de gewone mensen hier eens konden zien, stopte de man bij het opgegeven adres. Een datcha in een gewone straat maar geen spoor van een festival. De man snapte dat er iets niet klopte en belde voor ons naar iemand voor het juiste adres. Bleek dat nu net aan de andere kant van Kazan te liggen. Meer dan een uur later en voor het dubbele van de oorspronkelijke prijs stonden we dan toch in het.park midden in een bos. We betaalden Rubel 1100. Omgerekend €11 maar we waren op de plaats van bestemming.
Voor 300 rubel konden we naar binnen compleet met polsbandje. Mooi park met veel houten banken en speeltoestellen kinderboerderij. Stands met biologisch spul , eigen gebreide mutsjes , 100 soorten honing, eigen gebakken pannenkoeken met bramenssaus. Diverse podia met folkloristisch groepen die zongen dansten en muziek maakten. Een soort visserskoren maar dan anders. Erg gezellig en blij publiek jong en oud. Een leuke middag en heel verrassend.

Maandagochtend 28-8
Erg vroeg opgestaan om de boot te kunnen halen. Snel een ontbijtje want eigenlijk kan dat pas vanaf 8 uur. Snel een taxi besteld. Bleek toch nog 10 minuten te duren. Snel naar de haven dachten wij.
Helaas wist de chauffeur niet precies waar de ingang was en moest hij twee keer omrijden. Kortom wij misten de boot!
Het bleek geen eenvoudige opgave te zijn om de kaartjes om te ruilen. Het lukte en wij konden om een 10.30 uur met de hydrofoil mee en kwamen dus om bijna dezelfde tijd aan.

Een eilandje wat ingericht is tijdens de goelag archipel.om dissidente gevangenen op te sluiten. Naderhand is het gebruikt als een soort opbergplek voor “gekken”.
Nu zijn bijna alle gebouwen in ere hersteld en is het een toeristische trekpleister geworden. Mooi rustig en leuk om een paar uurtjes rond te lopen.
Wel veel kraampjes met soevenirs. Icoontjes snoep sjaals hoedjes en engeltjes. Goedkope rotzooi voor relatief veel geld.
Een rustige en gezellige middag weg van de drukte die je in alle steden hebt.
Geert-Jan Is wat verkouden door de airco en daarom zijn we vroeg onder de wol gegaan.

Dinsdag 29-8
Vandaag stond de kerk van alle religies op het programma. We hadden die vanaf de boot al gezien. Veel kleuren en allemaal andere kleuren en vormen torens. Erg mooi opgezet. We hadden die gisteren vanaf de Wolga al zien liggen in de verte.
De Uberchauffeur had er wel van gehoord maar was er zelf nooit geweest daarom ging hij met ons mee naar binnen.
Een kerk opgezet en gebouwd in eigen beheer door een idealist Ildar Khanov. Hij heeft ruimtes of eigenlijk aparte kerken en daar toch een geheel van gemaakt . Een voor elke religie om zodoende de mensen bij elkaar te brengen. Een mooie gedachte. Hij is helaas vroeg gestorven en heeft het project niet helemaal af kunnen maken. En dit jaar is er brand uitgebroken in twee ruimtes of het moedwillig is aangestoken??? De meningen zijn verdeeld. Al met al een kleurrijk en fraai complex . We hebben ervan genoten. Verder was er geen toerist of bezoeker te bekennen.
Na deze uitstap gaan we vanavond weer inpakken voor de volgende etappe in de trein naar Yekatarinaburg. 24 uur in de trein deze keer. Het wordt langzaam serieus.

Groetjes Monique
Ps het uploaden van de foto's gaat moeizaam of eigenlijk niet. We blijven het proberen, dus die houden jullie tegoed

• 30 Augustus 2017 - 08:45

Marleen:

Wat een boel prachtige indrukken doen jullie op zeg. Dat is nog eens een mooie manier om aan je pensioen te beginnen. Veel plezier in de trein.

• 30 Augustus 2017 - 09:09

Willneyssen :

GEWELDIG allemaal, weer een fijn verslag zodat we jullie goed kunnen volgen!

• 30 Augustus 2017 - 09:52

Lineke:

Leuk Geert Jan en Monique om jullie op deze manier te volgen. Kijk inderdaad uit naar de foto's. Geeft altijd een mooie indruk wat jullie echt beleven. Maar blijf vooral genieten

• 30 Augustus 2017 - 13:22

Petercocu:

Hoi, Monique en Geert-Jan
    Als ik de verslagen tot nu lees dan is er een ding hartstikke zeker. Goed voorbereid!!
    Jullie moeten al veel verschillende indrukken van het land gekregen hebben.
    Mooie gebouwen maar ook al een aantal minder mooie zaken als armoede en ' ijzerengordijn' flatgebouwen waar nog weinig verf opzit denk ik? Of valt dat mee?
    We zagen ze in Shaktar tenminste veel van de flatgebouwen buiten het stadscentrum, grouw en onderkomen, het leek we de Lange Jammer. ( Bartje zoekt het geluk)

De foto's tot nu toe laten veel fraais zien Geert, voorkerken ed- moet ik al een plekke in Achel voor oe reserveren- maar ik mis nog de mensen.
    Maar misschien ben ik te snel en bewaar je die voor Mongolië ed, dat lijkt me ook interessanter trouwens.

Psv heeft Luuk de J niet kunnen verkopen aan Bordeaux, laatste moment gecanceld.
    Nu zien ze ook af van de links back van HSV. Wat een ramp zeg, een spits teveel die overbodig is en een back te weinig. En geen geld op de bank om iets te kopen blijkbaar. Want het ED legt daar duidelijk een verband tussen.
    Wordt leuk voor Flipje.
    Zondag vrij volgende week Heerenveen uit. Dan Fey thuis en dan naar Utrecht. Worden vast 9
    punten!! Ha Ha

Groetjes en geniet ervan.

• 31 Augustus 2017 - 11:29

Molthoff:

Net heb ik weer les gehad.Hopenlijk bereikt je dit bericht. Het gaat ons goeed.
    Kun je ons ook aanmelden op deze side, dan hoeven we niet steeds opnieuw in te lopggen
    en kmrijgen we je bnericht via de Email,
    Groetjes ook van Annelies

• 01 September 2017 - 16:38

Margaret Pronk:

Beste Monique en Geert,

Terug van vakantie lukt het thuis WEL om in jullie reisblog te komen. Leuk om te lezen. Jacques is ook wel eens in Krasnojarsks geweest. Ik kon thuis op de computer de vergadering live volgen. Achterlijk zijn ze niet daar, maar hebben wel nog steeds versleten materiaal in gebruik als ik het zo lees. Aardige mensen, heel belangrijk toch! Kooractiviteit begint binnenkort. Wij zien jou, Monique, weer bij Kortonjo.

Groetjes,
    Margaret.