17 September, zondag - Reisverslag uit Pingyao, China van Monique Geert-Jan - WaarBenJij.nu 17 September, zondag - Reisverslag uit Pingyao, China van Monique Geert-Jan - WaarBenJij.nu

17 September, zondag

Door: GJ

Blijf op de hoogte en volg Monique

27 September 2017 | China, Pingyao

Na een echt Chinees ontbijt, bonen, tauge, pindascheuten, gefermenteerde groenten, gestoomd broodje, gezouten gekookt ei op stap. De hele dag deze mooie ommuurde stad verkennen. Gelukkig is de drukte van gisteren grotendeels over. Waarom het zaterdag zo enorm druk was? Feestdag?
Eerst maar begonnen met geld pinnen wat niet lukt omdat deze automaat het niet toelaat, nog een geprobeerd ook niet. We worden verwezen naar een buiten de muur wat een 500mtr lopen is. Hebben we nog niet gedaan deze vakantie dus voor de verandering! Eerst maar een echte koffie gevonden met een bananen pannenkoekje want het ontbijt was het niet helemaal. Buiten de muur na het pinnen eerst nog een kleine markt met eetkraampjes bezocht. Echt een marktje voor lokale mensen om er te eten, van alles te krijgen. Voor echt een paar (2) euro kun je hier een complete maaltijd bij elkaar harken, van een bamie soepje, tot een vleesspies, een bapao, rijst met vlees- groente, dessert. Keuze genoeg.
Besluiten om maar terug binnen de muren te gaan lopen omdat er nog zoveel niet gezien is en we willen buiten de drukte blijven. Houden de kaart verkeerd waardoor ipv rechtsaf we dus links in de hoek van het stadje lopen. Niet erg want we lopen op een soort strijp-S achtige gebouwen af waarop de muren meters grote posters geplakt zijn ter aankondiging van het fotofestival van de stad.
Alles is nog in opbouw voor de volgende week. Muren worden geverfd, gestuct en fotografen zijn bezig om binnen het hun toegewezen ruimte de foto’s op te hangen. We lopen overal rond, worden hier en daar uitgenodigd om commentaar te geven, op de foto te gaan met de fotografen of op de film te gaan met de curator die met een 3 man sterke filmploeg komt aanzetten. Als is het maar dat hij volgend jaar weer de nodige subsidie ervoor krijgt wij vinden het goed. Weer een geweldige ervaring en een ontspannen sfeer ook al was er nog veel werk te verzetten voor ze. De nodige adressen weer mee terug genomen met het verzoek om mails en foto’s.
Thee besteld in wat het pop-up restaurant van de tentoonstelling moet worden. Ook hier nog in voorbereiding. Eigenaresse geeft met een koffie apparaat uitleg aan een 5tal meisjes over hoe men koffie zet. Ondenkbaar voor ons maar in dit theeland nog zoeken naar goede echte koffie ipv nescafe. We kiezen 2 soorten uit, een op basis van gierst met citroen en de andere minidadels met een zuur appeltje ter grootte van een walnoot. De laatste is een topper de eerste een flauw vlak mengsel. Er wordt in de omgeving veel gierst verbouwd zodat ze het maar raar vind dat wij het voornamelijk gebruiken bij ons als vogelzaad. Ze brengt ons ook nog alle ingredienten zodat we kunnen zien wat er allemaal inging. Woont in Zuid-Afrika en is bevriend met een jongen met een oud Nederlandse naam. Door de verhalen die we uitwisselen is ze geinteresseerd naar de site van Intelligentia-ice en als reden om naar NL te komen.
Hierna op het terras van een restaurant gegeten. Omdat we buiten zitten zijn we een attractie en worden we als vaker op de foto gezet. Het aantal westerse toeristen valt nog steeds erg mee en is dus een bijzonderheid. Eten smaakte weer prima, meestal bestellen we een 3 tal bordjes (ontbijtbordje) dat we dan met elkaar delen. Zeer zelden dat er iets niet lekker is en voor ons een beproefde methode. Kosten zullen we het maar niet over hebben, bijna niks.
Op zoek naar tempels proberen we bij 2 om op de 60+ regeling binnen te komen maar worden naar buiten de muren gewezen om daar een sticker te halen voor op het paspoort. Om nu nog eens 800 meter te lopen laten we dat maar. Raken echter verzeild via de winkel van het speciale gedroogde Pingyao vlees wat je overal wordt aangeboden in een museum erover. Alles echter in het chinees dus we steken er niet veel van op. Ziet eruit als biltong wat we uit Zuid-Afrika kennen. Chinezen zijn er dol op want er zijn veel winkels die er in handelen.
Nog wat door het dorpje gelopen waar je vaak via de fraaie deuropeningen in een soort binnenplaats kan kijken. Ook de fraaie typisch Chinese daken en de beschilderingen van de huizen is kleurrijk. Inmiddels avond en de lampen maken de sfeer nog specialer.
Tijd voor een massage, Geert rug/nek en Monique haar voeten. Mensen komen als we er zitten ineens binnenlopen en eerst niets en nu zijn alle plekken opeens gevuld en moeten er in ijltempo masseuses aangerukt worden. Waar ze dan vandaan komen weet je niet maar ze zijn er erg vlug. Soort oproepkrachten dus, ook in China bekend! Massage zelf is niet geheel pijnvrij, deze vrouwen hebben zeer sterke handen en voelen exact waar iets vast zit, maar daar was het ook om te doen.
Hierna nog even wat gegeten, soort mongools stoofpotje met erg gezonde dingen erin, bokchoy (kleine chinese kool) tahoe, wortel, paprika en gehaktballetjes. Beetje witte rijs erbij en klaar. Zodoende ga je nooit met een zwaar gevoel naar je bed allemaal zeer licht verteerbaar.
Teruggekomen in het hotel is men (10 uur) het plafond en plaatmateriaal uit de hal aan het slopen. Schiet wel op en geeft wat rommel maar we merken er niets van bij het slapen. Morgen vroeg de trein (hoge snelheidstrein) in 4 uur de 715 km naar Beijing.

Verslag uit: China, Pingyao

14 September, dinsdag

14 September dinsdag
6 uur gaat de wekker want de taxi staat om 6.30 voor de deur. Keurig geregeld weer door het receptiemeisje zoals al eerder door haar gedaan. Buiten nog rustig voor de verandering dus in no time op het station en geen hartverlammingen van het verkeer zoals ze hier rijden. Genoeg tijd nog voor een kopt thee met een broodje en daarna onze coupe opgezocht. Die delen we met 2 Duitse vrienden, veertigers en allebei uit Hamburg. Voetbalfans in hart en nieren en we nemen eerst maar eens het Nederlandse en Duitse voetbal met elkaar door. Hun sport is in alle landen van de wereld voetbalwedstrijden gaan bekijken. Ze zitten nu op 94 en hebben nu er weer een paar bij. In China gaan ze nog 3 wedstrijden bekijken en dan weer naar huis aan de slag.
Ze zitten echter vooral in de restauratiewagen dus veel last hebben we er niet van.

Buiten eerst nog de groene heuvels en bergen maar al snel veranderd het landschap in een saai, plat en door steppelandschap. Honderden kilometers aan een stuk gaat dat door en soms nog een enkele gertent en wat vee.
Bij de grens weer dezelfde procedure, inspectie van de trein in alle hoeken en gaten, eerst door de Mongoliers en later door de Chinezen. Als we dat gehad hebben en de paspoortencontrole wordt de trein naar een remise gestuurd waar de grote truc begint.
Mongolië heeft met 1520 mm hetzelfde breedspoor als Rusland. Dit levert een conflict op met het normaalspoor 1435 mm in China. Bij de grensovergang moeten daarom de rijtuigen worden opgetild en alle draaistellen vervangen om door te kunnen rijden. Dit gebeurt in Erenhot net binnen China.
De reis kan daarna voortgezet worden alhoewel inmiddels 2 uur in de nacht. Korte nacht weer voor ons want om 6 uur moeten we er in Jining uit.
Gauw nog een beetje slapen.