Eindbalans van de reis - Reisverslag uit Eindhoven, Nederland van Monique Geert-Jan - WaarBenJij.nu Eindbalans van de reis - Reisverslag uit Eindhoven, Nederland van Monique Geert-Jan - WaarBenJij.nu

Eindbalans van de reis

Door: GJ

Blijf op de hoogte en volg Monique

03 Oktober 2017 | Nederland, Eindhoven

De eindbalans:
Na zo’n grote en reis met zijn vele indrukken maken we altijd (althans wij) de balans op van niet alleen maar wat was leuk en wat viel er tegen of welke dingen gingen minder goed maar ook de ervaringen met medereizigers en wat hebben we geleerd of kunnen we weer van leren.

Rusland,
De mensen, stug op het eerste gezicht maar dat blijkt een façade te zijn als je ze met vriendelijkheid bejegent, iets wat ze vooral in de steden niet echt kennen.
Buiten Moskou moet men zich zien te redden tijdens de harde en lange winters in hun veelal Datscha of slecht gebouwde tochtende betonnen flat vaak nog uit de Stalin periode. Een hard leven met weinig variatie in het eten aangevuld met wat van hun eigen stukje grond moet komen. Schaars loon wat niet meer wordt als men harder loopt. Fabrieken totaal kapot of net als alle hoogspanningsmasten een en al roest, dat zie je overal langs de spoorbaan en in de steden en dorpen. In dat alles moet een mens zich staande houden, het Russische volk redt zich noemenswaardig goed in deze zware van corruptie doordrenkte omstandigheden. Helaas echter ook vaak door naar de fles te grijpen wat een andere gesel is van het volk en gezinnen totaal ontwricht.
Pas onder Gorbatsjov en Jeltsin kreeg de Russisch Orthodoxe kerk haar bezittingen en macht terug, bij tijd en wijle bekritiseerd vanwege de invloed die ze zou hebben op de Russische politiek en het openbare leven. Voor de gemiddelde Rus echter een houvast in economische moeilijke tijden.

Mongolie,
De buitenmensen, het blije vriendelijke nog vaak zeker op het platteland oervolk van paardruiters, veeboeren en jagers.
Een land dat bijna 50x groter is dan Nederland met 3 miljoen inwoners waarvan er 1,4 in de hoofdstad wonen. Voor de grote meerderheid hangt men het Tibetaanse boeddhisme aan wat pas sinds de vrijmaking van de Russen in 1991 weer mogelijk was. In de tijd daarvoor zijn vele kloosters vernietigd. Rustig land waar niet veel mis is alhoewel de natuur niet voorspelbaar is zoals de extreme winter van 2000 waarbij 1/3 van de veestapel stierf door onvoldoende voer te snel op was of onder metersdikke sneeuwlagen lag. Verder brand er elke zomer wel een stuk land af ter grootte van half Nederland veelal door onzorgvuldigheid van de mensen zelf.

China
Bbouwers van de duizenden flat torens, dit is wel het eerste beeld dat je opvalt als je bij de steden of ook stadjes in de buurt komt. Ze steken huizenhoog tegen de skyline af en tornen er hoog bovenuit.
Bedrijvig land dat enorm in beweging is. Overal zie je grote wegen aangelegd worden, buiten de flats dito bedrijfspanden en kantoorgebouwen. Straatvegers zie je overal waardoor het er ondanks de mensenmassa redelijk netjes uitziet. En wat men zegt klopt, je bent er nooit alleen, overal is het aanschuiven in rijen maar nooit als op het Tianamen plein na. Heeft op die plek te maken dat men apatisch is na het studentenprotest op de avond van 4 juni 1989 en men geen herhaling wenst (duld)

Wat waren de tegenvallers op de reis: op 1 ding na (het hangende klooster in China) alles gedaan wat we wilden doen. (Planning is nooit precies, komt er wat voorbij wat leuk lijkt dan schuiven we dat er tussen ) Score 99%.
Minder goed, 1x met de metro de verkeerde richting uit in Moskou en een verkeerd adres (huisadres organisator) van het feestterrein. (daardoor 1 uur taxi en heel Kazan gezien)
Wat zijn we kwijt buiten een koffer en wat geld (de reiskosten)…… niets!
Wat hebben we gewonnen: weer veel vriendschappen, mensen die nog op bezoek gaan komen of die we informatie moeten sturen over van alles en nog wat.

De foto’s: Ging bij het uploaden matig omdat de site erg traag is, er vaak voor onderhoud uit is of wij geen bereik hadden.
Via Facebook delen we 3 albums waarvan we een deel van de foto’s willekeurig hebben neergezet. Volgorde is hopeloos omdat de site dat zelf ingedeeld en we met 2 camera’s gewerkt hebben waardoor ook de nummering door elkaar is. De site is Myalbum.com, je kan daar terecht komen via Monique haar facebook pagina waar ze deze gedeeld heeft.
In elk geval een impressie van de reis en zijn er ergens vragen over of de foto’s dan horen we het graag.
LINKS naar de fotoboeken:
Rusland

Mongolie

China

“Wij hebben veel beleefd en gezien en hebben een topvakantie gehad”

Groeten,
Monique en Geert-Jan

• 03 Oktober 2017 - 19:41

Willneyssen :

GEWELDIG verslag weer van al jullie belevenissen

Verslag uit: Nederland, Eindhoven

14 September, dinsdag

14 September dinsdag
6 uur gaat de wekker want de taxi staat om 6.30 voor de deur. Keurig geregeld weer door het receptiemeisje zoals al eerder door haar gedaan. Buiten nog rustig voor de verandering dus in no time op het station en geen hartverlammingen van het verkeer zoals ze hier rijden. Genoeg tijd nog voor een kopt thee met een broodje en daarna onze coupe opgezocht. Die delen we met 2 Duitse vrienden, veertigers en allebei uit Hamburg. Voetbalfans in hart en nieren en we nemen eerst maar eens het Nederlandse en Duitse voetbal met elkaar door. Hun sport is in alle landen van de wereld voetbalwedstrijden gaan bekijken. Ze zitten nu op 94 en hebben nu er weer een paar bij. In China gaan ze nog 3 wedstrijden bekijken en dan weer naar huis aan de slag.
Ze zitten echter vooral in de restauratiewagen dus veel last hebben we er niet van.

Buiten eerst nog de groene heuvels en bergen maar al snel veranderd het landschap in een saai, plat en door steppelandschap. Honderden kilometers aan een stuk gaat dat door en soms nog een enkele gertent en wat vee.
Bij de grens weer dezelfde procedure, inspectie van de trein in alle hoeken en gaten, eerst door de Mongoliers en later door de Chinezen. Als we dat gehad hebben en de paspoortencontrole wordt de trein naar een remise gestuurd waar de grote truc begint.
Mongolië heeft met 1520 mm hetzelfde breedspoor als Rusland. Dit levert een conflict op met het normaalspoor 1435 mm in China. Bij de grensovergang moeten daarom de rijtuigen worden opgetild en alle draaistellen vervangen om door te kunnen rijden. Dit gebeurt in Erenhot net binnen China.
De reis kan daarna voortgezet worden alhoewel inmiddels 2 uur in de nacht. Korte nacht weer voor ons want om 6 uur moeten we er in Jining uit.
Gauw nog een beetje slapen.