21 September, donderdag - Reisverslag uit Amsterdam-Zuidoost, Nederland van Monique Geert-Jan - WaarBenJij.nu 21 September, donderdag - Reisverslag uit Amsterdam-Zuidoost, Nederland van Monique Geert-Jan - WaarBenJij.nu

21 September, donderdag

Door: GJ

Blijf op de hoogte en volg Monique

28 September 2017 | Nederland, Amsterdam-Zuidoost

Op het gemakje om half acht ontbeten en net na 8 richting metro. Met de bagage trappen af en op omdat we nog een keer op een andere lijn moeten overstappen tot het station waar de trein naar de airport gaat. Geen echte trein maar een bovengrondse metro die ons naar terminal 2 brengt. Duurt ongeveer een half uur en met de scancontroles van de metro kaartjes kopen, van station wisselen schiet de tijd toch behoorlijk op.
Dan nog in de incheckrij op de airport die redelijk lang duurt. Als je dan denkt dat je er bent hebben ze een batterijcontrole op de koffers gezet. Koffer uit de bagage en weer opengemaakt, fotocamera batterij (een zware batterij) eruit waarop je denkt nu zijn we er en ja hoor voor de 2e keer een oranje lampje. Nogmaals opengemaakt en we hadden nog een lampje inzitten voor donkere momenten. Dat mocht er dan uiteindelijk wel in blijven zitten waarna er nog maar weinig tijd over is. Zit er nog een kop koffie in?
Nauwelijks want we moeten echt aan boord ook al hebben we de koffie nog maar half op.
Vlucht gaat lekker en we stappen uit in Moskou. Gezocht naar de persoon/balie waar we een nieuwe instapkaart voor Amsterdam zouden moeten halen (zo gaf Beijing uitdrukkelijk aan) na veel vijven en zessen bleken de papieren die we hadden, onze computerprint met 2 stempels toch voldoende.
De tijd gedood met wat geklets met 2 Colombiaanse taarten (ook daar hebben ze lekker gebak) Nee besjes (zussen) die gezamenlijk de wereld doorreizen en op weg naar Amsterdam omdat van de ene haar dochter daar woonde en dan via Madrid terug naar huis. Hele levens worden soms aan je verteld, zou dat komen omdat mensen denken we zijn toch anoniem. Nou ja je hart luchten aan een vreemde kan geen kwaad toch!
Ook Amsterdam halen we zelfs voor op tijdschema. Maar met de bagage gaat het minder. Korea bagage zit op de band maar omdat de mensen door de veel strengere en langdurigere controle van de paspoorten moet staat alles stil. Onze bagage zien we staat klaar alleen de band is vol. Nadat er een paar koffers opgehaald worden schuiven we met 3 personen alle koffers in elkaar en de koffers uit Moskou komen nu met mondjesmaat van de band.
Monique haar koffer komt en dan denk je die van mij moet er zo zijn. Niks is minder waar en na ruim 1 uur maar richting vermiste bagage. Daar staat al een jongen waarvan de koffer in China ook open moest vanwege een batterij dus dan denk je!!!! Gelukkig komt er nog een ander stel die hun koffer ook nog niet hebben en geen batterij trammelant hadden, er is nog hoop. Formulieren van vermissing opgemaakt en 2 uur na aankomst door naar huis. Vanavond in ons eigen bed, hoezee!

• 28 September 2017 - 16:32

Elsa:

Genoten van jullie verhalen. Het was echt een topreis

Verslag uit: Nederland, Amsterdam-Zuidoost

14 September, dinsdag

14 September dinsdag
6 uur gaat de wekker want de taxi staat om 6.30 voor de deur. Keurig geregeld weer door het receptiemeisje zoals al eerder door haar gedaan. Buiten nog rustig voor de verandering dus in no time op het station en geen hartverlammingen van het verkeer zoals ze hier rijden. Genoeg tijd nog voor een kopt thee met een broodje en daarna onze coupe opgezocht. Die delen we met 2 Duitse vrienden, veertigers en allebei uit Hamburg. Voetbalfans in hart en nieren en we nemen eerst maar eens het Nederlandse en Duitse voetbal met elkaar door. Hun sport is in alle landen van de wereld voetbalwedstrijden gaan bekijken. Ze zitten nu op 94 en hebben nu er weer een paar bij. In China gaan ze nog 3 wedstrijden bekijken en dan weer naar huis aan de slag.
Ze zitten echter vooral in de restauratiewagen dus veel last hebben we er niet van.

Buiten eerst nog de groene heuvels en bergen maar al snel veranderd het landschap in een saai, plat en door steppelandschap. Honderden kilometers aan een stuk gaat dat door en soms nog een enkele gertent en wat vee.
Bij de grens weer dezelfde procedure, inspectie van de trein in alle hoeken en gaten, eerst door de Mongoliers en later door de Chinezen. Als we dat gehad hebben en de paspoortencontrole wordt de trein naar een remise gestuurd waar de grote truc begint.
Mongolië heeft met 1520 mm hetzelfde breedspoor als Rusland. Dit levert een conflict op met het normaalspoor 1435 mm in China. Bij de grensovergang moeten daarom de rijtuigen worden opgetild en alle draaistellen vervangen om door te kunnen rijden. Dit gebeurt in Erenhot net binnen China.
De reis kan daarna voortgezet worden alhoewel inmiddels 2 uur in de nacht. Korte nacht weer voor ons want om 6 uur moeten we er in Jining uit.
Gauw nog een beetje slapen.

13 Oktober 2017

20 September, woensdag

27 September 2017

19 September, dinsdag
Monique

Op 19 augustus gaan wij op reis richting Sint Petersburg. Geert-Jan is al vanaf maart 2017 aan het voorbereiden, lezen, printen, overwegen en uiteindelijk boeken van vluchten, treinen, hotels, hostels, taxi's, Hermitage, Peterhof etc. We hebben samen ontelbaar veel filmpjes gekeken van reizigers en websites. Het genieten is dus al lang geleden begonnen. We houden jullie op de hoogte van deze tocht, zo vaak we Wifi hebben. Graag lezen we jullie reacties. En zijn er mensen die nog meer tips hebben, we houden ons aanbevolen.

Actief sinds 01 Aug. 2017