16 September, zaterdag - Reisverslag uit Pingyao, China van Monique Geert-Jan - WaarBenJij.nu 16 September, zaterdag - Reisverslag uit Pingyao, China van Monique Geert-Jan - WaarBenJij.nu

16 September, zaterdag

Door: GJ

Blijf op de hoogte en volg Monique

27 September 2017 | China, Pingyao

Vandaag dan wel de andere excursie waarvoor we naar Datong zijn gekomen de Yungang grotten op een kwartier rijden van Datong. Ontbijt was inbegrepen maar niets te zien, we bedienen ons dan maar met een yoghurt kuipje met wat honing uit de koelkast. Op straat een taxi gezocht maar alles zit vol in de ochtendspits maar na een 5 tal minuten stopt er een vrouwelijke taxichauffeuse. Prijs afgesproken en op weg.
Ze rijdt voor de verandering lekker rustig en zijn ruim voor 9 uur bij de grotten, afgesproken hebben we om half elf te stoppen om op tijd bij de trein te zijn . Wordt een Amerikaanse tour want om 12 uur vertrekt de trein naar Pingjao met overstaps in Taiyuan. Haastklus dus een beetje. Ook hier toegang gratis, beginnen er blij van te worden dat die Chinezen zo goed voor ons zorgen. Buiten gekomen met een golfkarretje naar de dichtstbijzijnde grot gereden, er zijn er 20 van en we hebben een beetje haast. Grot 5 en 6 zijn de mooiste met binnenin de giga grote boeddhas, fresco’s en talloze kleien boeddha’s allemaal in de wanden uitgehouwen. Grotten 19 en 20 hebben de enorme beelden die van buitenaf waarneembaar zijn. Valt ook niet over het hoofd te zien de grootste meet 17 meter hoog. Staat dan ook weer op de werelderfgoedlijst van Unesco. Binnenin de 2 eerste grotten een gedrang van jewelste, mudjevol en terecht want de beelden zijn adembenemend mooi. Wat een werk en wat een topwerk is er geleverd. Dan een flink stuk naar de laatste 2 de enorme beelden, vrijstaand in de openlucht met een beetje overkapping erboven. Wikipedia zegt erover: Het oudste gedeelte kwam tot stand tussen 460 en 525 onder de Noordelijke Wei-dynastie. Het complex telt 252 grotten met daarin meer dan 51.000 beelden en beeldjes, in grootte variërend van 17 meter tot enkele centimeters. Nog wat door de mooie lanen gelopen versierd met rijen olifantenbeelden, elk 1,5 meter hoog met daarbovenop een grote zuil en dat om de paar meter. Zuilengalerijen met olifanten of met grote dennenappel-vazen manshoog, passend bij het hele parklandschap.
Op naar het station en zijn om 11 uur ruim op tijd. Eerste stuk tot Taiyan een stoptrein die afgeladen vol zit. Daar tussendoor komt dan de rijdende restauratie heftig roepend en haar producten aanprijzend. Wordt dus een warboel want er is bijna geen doorkomen aan met zakken met van alles en nog wat erin. Dat moet dus aan de kant als zij eraan komt wat nog lukt ook nog soms met wat verbaal geweld. In Taiyuan aangekomen nog een extra stunt, uit de trein maar naar een ander station want het laatste stuk tot aan Pingyao is een hoge snelheidstrein, yes weer een. Taxi is minder Yes, tocht duurt een half uur want het verkeer zit muurvast op sommige plekken. Naderhand nog een gevecht om de prijs waar toch nog 10 yuan, 1,25 van de 10 euro wordt afgepingeld. Meer erezaak bij oplichters. Eightssj is geen Eighty heb hem meteen op Engelse les gestuurd. Gaat dus nergens om 10 euro voor een half uur in een taxi door een stad van 4 miljoen en een afstand van wel 10 km. Maar ja mag de markt niet verpesten van Monique.
Met 244 km per uur naar Pinyao een klein stadje (40.000) met een oud gedeelte in een ommuurde stad. Dat laatste is het doel, staat bol van de oude historische gebouwen, poortgebouwen, torens en tempels. Zo moet het stadje er honderden jaren geleden al hebben uitgezien. Staat dus ook weer op de Unesco lijst niet voor niets. Helaas bij aankomst op zaterdagmiddag is het overvol van de dagjestoeristen allemaal Chinezen. (Je ziet er weer veel dit jaar) Maar ja met 1,3 miljard niet verwonderlijk. Wel een prettige sfeer en s’avonds barst het van de kleurige verlichting soms rijen met rode lampionnen achter elkaar. Veel sfeer dus wel. We hopen op betere (rustigere tijden).

Verslag uit: China, Pingyao

14 September, dinsdag

14 September dinsdag
6 uur gaat de wekker want de taxi staat om 6.30 voor de deur. Keurig geregeld weer door het receptiemeisje zoals al eerder door haar gedaan. Buiten nog rustig voor de verandering dus in no time op het station en geen hartverlammingen van het verkeer zoals ze hier rijden. Genoeg tijd nog voor een kopt thee met een broodje en daarna onze coupe opgezocht. Die delen we met 2 Duitse vrienden, veertigers en allebei uit Hamburg. Voetbalfans in hart en nieren en we nemen eerst maar eens het Nederlandse en Duitse voetbal met elkaar door. Hun sport is in alle landen van de wereld voetbalwedstrijden gaan bekijken. Ze zitten nu op 94 en hebben nu er weer een paar bij. In China gaan ze nog 3 wedstrijden bekijken en dan weer naar huis aan de slag.
Ze zitten echter vooral in de restauratiewagen dus veel last hebben we er niet van.

Buiten eerst nog de groene heuvels en bergen maar al snel veranderd het landschap in een saai, plat en door steppelandschap. Honderden kilometers aan een stuk gaat dat door en soms nog een enkele gertent en wat vee.
Bij de grens weer dezelfde procedure, inspectie van de trein in alle hoeken en gaten, eerst door de Mongoliers en later door de Chinezen. Als we dat gehad hebben en de paspoortencontrole wordt de trein naar een remise gestuurd waar de grote truc begint.
Mongolië heeft met 1520 mm hetzelfde breedspoor als Rusland. Dit levert een conflict op met het normaalspoor 1435 mm in China. Bij de grensovergang moeten daarom de rijtuigen worden opgetild en alle draaistellen vervangen om door te kunnen rijden. Dit gebeurt in Erenhot net binnen China.
De reis kan daarna voortgezet worden alhoewel inmiddels 2 uur in de nacht. Korte nacht weer voor ons want om 6 uur moeten we er in Jining uit.
Gauw nog een beetje slapen.