8 september vrijdag - Reisverslag uit Harhorin, Mongolië van Monique Geert-Jan - WaarBenJij.nu 8 september vrijdag - Reisverslag uit Harhorin, Mongolië van Monique Geert-Jan - WaarBenJij.nu

8 september vrijdag

Door: Geert-Jan

Blijf op de hoogte en volg Monique

09 September 2017 | Mongolië, Harhorin

8 uur eruit terwijl de bus om 11 uur vertrekt maar met douchen, ontbijten inpakken goed op tijd voor de taxi die de receptioniste de dag ervoor had afgesproken. Exact op tijd vertrokken voor de rit door het enorm drukke verkeer naar het Dragon busstation aan de rand van de stad. Even over halftien gearriveerd en door de bushulp naar het juiste loket gedirigeerd. Helaas strekt de arm van Gayá (eigenaresse gerkamp in Kharkorin) tot in de stad en kwam het nichtje Hannaah ook opduiken met kaartjes. Een stel kaartjes door Hannah terugverkocht wat hier soepeler gaat dan in Rusland waar minstens 4 mensen zich ermee moeten bemoeien. Afspraak was dat we ons zouden melden bij de chauffeur maar Gaya heeft het druk, merken we nu ook dat ze teveel moet doen in haar eentje, begrijpelijk. Busrit van 6 uur die gezellig verloopt met een grote groep Duitsers erbij wat gezellig babbelt en ook onderweg zijn naar Gaya. Onderweg valt op hoe vriendelijk Mongoliërs met elkaar omgaan. De hele bus moet volgepropt worden met alles wat meegenomen moet worden terug naar huis en jonge meisjes zittend naast oude mensen die van plaats moeten wisselen en de oudjes helpen om al die tassen ergens passend tussen de stoelen in, eronder of in het rek erboven te krijgen. Een show op zich als je plastic rails van 4 meter ziet die bovenin het bagagerek moeten of een kunststof autobumper van 2,5 meter die onderin de bagageruimte moet. Rijden we eenmaal dan zien we een oude oma die naast een vrouw van ongeveer 40 zit, elkaar totaal niet kennen, en allebei slapend waarbij de oude vrouw met haar hoofd slaapt op de schouder van haar buurvrouw. Moet je bij ons eens mee aankomen. Weer een lesje van verdraagzaamheid gekregen.
Onderweg nog een stop gemaakt en een lekker bordje rijst met wat goulash vlees, wortelsalade erbij en wat gemengde rauwe groenten in azijn. Kom je de dag wel mee door. Weer gestart en vervolgens duikt Christof naast ons op uit naar blijkt Antwerpen en ons heeft horen praten. Knappe jongen van 12 die met zijn moeder (mongoolse) onderweg is naar familie. Leuk gebabbeld zodat de tijd omvloog. Aangekomen staat Gayá klaar met enkele auto's om de hele groep van 8 Duitse studenten en ons op te halen.
Spullen in de Ger geplaatst en een rondje om het huis gemaakt om na de lange tocht alvast een beetje van de mooie Panorama's te genieten, door Gayá een stevig bordje eten gemaakt een soort bamie en na het bed opgemaakt te hebben erin gesprongen.

• 10 September 2017 - 18:16

Petercocu:

Zo motje effe tijd om weer eens een reactie te sturen.
    Ik wil het een bietje gezelliger maken voor je, door te vermelden dat PSV het heelgoed gedaan heeft in Heerenveen: maar met 2-0 kansloos verloren en ook nog Lozano kwijt met rood.
    Geen poot om op te staan, indien dit tegen Feij en Utr ook zo gaat zijn de rapen direct gaar.

Oké , dat was dat, moest ik effe kwijt.
    En dat na 5 dagen wachten op jullie blog, komen er ineens vierdagen tegelijk binnen, heb alles effe tot me genomen en erbij bedacht dat het toch wel uniek is deze reis.
    En dat er nu dus echt in zo'n Mongoolse tent (ger)gebivakkeerd kan worden.
    En hopelijk kunnen jullie vandaar ook iets van het unieke landschap zien en daarvan genieten, zoals onlangs Eva Jinek en haar vriendin Merel... deden. Die hebben trouwens ook even ' voor de show' wat rondgelummeld met een steenarend maar wel met de benodigde kleding aan ( bontjas) en een leuk mutsje die ze daar dragen. Was mooi om te zien. Die arenden (2 mrt spanwijdte) en dan in dat prachtige landschap. misschien worden jullie daar ook wel op getrakteerd, zou echt fantastisch zijn.

Geniet ervan, jammer dat ze daar geen Spaans spreken. Nu zal monique wel erg stil zijn.

• 10 September 2017 - 18:25

Willneyssen :

Wat een spannende verhalen. Soms denk ik kan niet waar zijn, ongelooflijk. Geniet

Verslag uit: Mongolië, Harhorin

Monique

Op 19 augustus gaan wij op reis richting Sint Petersburg. Geert-Jan is al vanaf maart 2017 aan het voorbereiden, lezen, printen, overwegen en uiteindelijk boeken van vluchten, treinen, hotels, hostels, taxi's, Hermitage, Peterhof etc. We hebben samen ontelbaar veel filmpjes gekeken van reizigers en websites. Het genieten is dus al lang geleden begonnen. We houden jullie op de hoogte van deze tocht, zo vaak we Wifi hebben. Graag lezen we jullie reacties. En zijn er mensen die nog meer tips hebben, we houden ons aanbevolen.

Actief sinds 01 Aug. 2017