6 september woensdag - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van Monique Geert-Jan - WaarBenJij.nu 6 september woensdag - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van Monique Geert-Jan - WaarBenJij.nu

6 september woensdag

Door: Geert-Jan

Blijf op de hoogte en volg Monique

09 September 2017 | Mongolië, Ulaanbaatar

Als we wakker worden zien we dat het landschap heuvelachtiger wordt een beetje nevel trekt op en de regen van gisteren is gelukkig weg. De trein sukkelt voort en staat vaak stil op kleine stationnetjes veelal families in-en uitlatend. De boeren bedoeninkjes die we zien langs de weg vervelen nog steeds niet met hun vaak sprankelende groene of blauwe kleuren. Vaak zien we mensen op weg naar het station uit zo'n gehuchtje maar nog ver van een station af verwijderd. Er is geen ander vervoer dan lopend dat te bereiken.  Normaalste zaak van de wereld hier. In de trein tasten de buitenlanders elkaar af en het blijkt een bonte mengeling te zijn. Naast ons een jongen met vriendin uit Mallorca maar die gast valt meteen af want hij is fan van Real Madrid. Aan de andere kant een stel uit Ecuador dus Monique kan weer even Spaans met hun praten. Daarnaast en ouder Duits echtpaar dat een reis van 10 maanden maakt, later zoeken ze ons vaak op en we zitten vaak en lang met elkaar te beppen. Verder nog 3 Engelse mannen op leeftijd. Later toen we de eerste controle door waren, Rusland uit, zijn we de trein uitgegaan want we konden voor langere tijd de benen strekken. Buiten niets te vinden geen kopje thee of koffie alleen buiten het station een hutje waar dames wat verkochten. Van alles wat, ijsjes, gedroogde gerookte vis, zakjes poederkoffie etc. Maakt het leven van de reiziger niet gemakkelijk niks te drinken of te eten en een extreme lange wachttijd van 2 uur op de douane. In de tussentijd tegen de 3 Engelsen aangelopen en daar zeker een uur mee gepraat, eerder gezegd flink mee gelachen. Hun verbinding met elkaar was dat ze eeuwen terug bij elkaar op school hadden gezeten. Hun vrouwen gingen samen naar Angelsay in Wales.

Komt eindelijk de douane dan speelt zich het volgende af, je moet uit de cabine en vervolgens worden de hele cabine doorzocht met een lamp en alle klepjes en bankzittingen gaan open. Reden is dat er veel gehandeld wordt tussen de landen en vaak zijn er handelaren die aan iedereen vragen om een gedeelte van hun verkoopwaarden tijdelijk jou te mogen stallen.

Daarna nog een keer een stuk verderop kom je dan Mongolië binnen en een herhaling van zetten volgt met de douane controle door de Mongoliërs, een serieuze aangelegenheid of meer een machtsspelletje!

Daarna verder gereden en aankomsttijd zou de volgende dag om om 05.15 zijn dus om dus om om 04.45 opgestaan toen we hoorden dat de aankomst later zou zijn doorvertraging, welke? Aankomsttijd 07.30. Maak je allemaal mee en hoort u eenmaal bij reizen, veel wachten.

• 10 September 2017 - 17:56

Willneyssen :

Toch wel veel afwisseling ,gelukkig voor jou Monique kun je de talen ophalen.
    VEEL TREIN REIZEN EN WACHTEN, ONDERTUSSEN GENIETEN.

Verslag uit: Mongolië, Ulaanbaatar

Monique

Op 19 augustus gaan wij op reis richting Sint Petersburg. Geert-Jan is al vanaf maart 2017 aan het voorbereiden, lezen, printen, overwegen en uiteindelijk boeken van vluchten, treinen, hotels, hostels, taxi's, Hermitage, Peterhof etc. We hebben samen ontelbaar veel filmpjes gekeken van reizigers en websites. Het genieten is dus al lang geleden begonnen. We houden jullie op de hoogte van deze tocht, zo vaak we Wifi hebben. Graag lezen we jullie reacties. En zijn er mensen die nog meer tips hebben, we houden ons aanbevolen.

Actief sinds 01 Aug. 2017