3 september zondag - Reisverslag uit Novosibirsk, Rusland van Monique Geert-Jan - WaarBenJij.nu 3 september zondag - Reisverslag uit Novosibirsk, Rusland van Monique Geert-Jan - WaarBenJij.nu

3 september zondag

Door: Gj

Blijf op de hoogte en volg Monique

04 September 2017 | Rusland, Novosibirsk

Ook deze dag vliegt weer voorbij. Enige afwisseling in het landschap is er nu doordat tussen de berken andere loofbomen verschijnen en dennen en sparren. Ook bij de boerenhuisjes is het een drukte van belang zien we natuurlijk vanwege de vrije dag. Die wordt door hen goed benut want in het kleine tuintje wordt geoogst om de aardappels te rooien of de bieten en vele kolen die ingelegd moeten worden voor de winter die eraan zit te komen. Bomen kleuren hier nu we al weer 2000 km naar het oosten zijn op opgeschoven. Is het niet in het veld dan brengen ze de enorme stapels hout naar binnen of zagen die in stukken om straks het enige kacheltje te stoken en erop te koken. Op een van de perrons worden we opgewacht door een reeks verkopers van gerookte vissen die keurig aan een dwarsbalken hangen, of ze hebben wat aardappelen gekookt of een zakje met tomaten een zeldzame courgette, gebakken viskoekjes, doosjes met mini framboosjes of augurken ingelegd in het zuur. Allemaal om het uiteraard zeer ruime pensioen wat op te krikken. Vrerder de bontverkopers met berenmutsen, jassen E.d maar bij hen wordt niet veel gekocht. Van een van de omaatjes nemen we wat frambozen af en een zakje roma tomaten om genoeg vitaminen en toch wat verse groenten binnen te krijgen. Oma had goede zaken gedaan met de 70 eurocent voor het halfpondje tomaten dat ze Monique om haar nek vloog voor een kus.
De restauratiewagen die erin zit heeft niet erg veel en we hadden ook geen zijn om tussen een zestal wodkadrinkers plaats te nemen. Dan maar de meegenomen maaltijd van de bever sport gebruikt die daarvoor speciaal was meegenomen. Aluminium zak met het gerecht pasta carbonara. Dat belooft veel??? Halve liter water erbij uit de hete samowar, dan 8 minuten wachten en je hebt voor 2 man een beste maaltijd van 600 kcal p.p. Valt best mee en met drinken erbij en wat tomaten de frambozen als nagerecht best uit te houden zo. We hebben er nog een voor de volgende 2 dagen in de gesloten inrichting, de trein naar Mongolië! Ik sta nu al te trappelen voor de kip curry. Het water loopt me uit de mond aan de gedachte. Tot ziens.

• 04 September 2017 - 17:44

Willneyssen.:

Als je maar creatief bent en honger genoeg hebt !4

• 04 September 2017 - 19:43

Petercocu:

Goh, wist niet dat jullie aan de lijn doen, 600kcal tis wat zeg. maar de oma's met de tomaten redden jullie weer van de scheurbuik nietwaar.

ik denk dat je je geen voorstelling kan maken hoe die mensen dag in dag uit daar moet leven. Werken op het land, hout kappen , drogen kleinzagen voor de winter, eten inwecken en een half jaar in de kou in sneeuw en ijs. Brrrr. zou goed zijn om sommige jongelui die te lam zijn om te werken en liever een oud vrouwtje overvallen , een kraakje zetten of lekker wat dealen in die vlotte VWtjes daar eens een half jaartje heensturen zonder mobieltje dan wel hé. Zouden ze vast van opknappen denk je niet.

• 04 September 2017 - 19:46

Petercocu:

• 06 September 2017 - 22:26

Esther Van Esch:

Inderdaad geen vetpot daar zo te lezen. Wel slim ingekocht... aan de andere kant. Als je de veelal zit.... heb je ook niet zo veel nodig. Maar kan me voorstellen dat straks een echte maaltijd heeeeeerrrrrrrlijk zal smaken.
    Op naar het volgende verslag!

Verslag uit: Rusland, Novosibirsk

Monique

Op 19 augustus gaan wij op reis richting Sint Petersburg. Geert-Jan is al vanaf maart 2017 aan het voorbereiden, lezen, printen, overwegen en uiteindelijk boeken van vluchten, treinen, hotels, hostels, taxi's, Hermitage, Peterhof etc. We hebben samen ontelbaar veel filmpjes gekeken van reizigers en websites. Het genieten is dus al lang geleden begonnen. We houden jullie op de hoogte van deze tocht, zo vaak we Wifi hebben. Graag lezen we jullie reacties. En zijn er mensen die nog meer tips hebben, we houden ons aanbevolen.

Actief sinds 01 Aug. 2017